Joc de pati

Per: INEFC

Etiquetes


Descripció

Número de persones: 4-6 per tauler.

Nota: En aquesta redacció, s’utilitza el femení de forma genèrica. Aquesta activitat està pensada per alumnes a partir de 6è de primària.

Situació: El grup tindrà l’esquema del terreny en el paper (tauler) amb la representació de la quadrícula que s’ha pintat al terra,  la situació dels paranys i de les caselles amb els desafiaments físics cooperatius (que en el terreny no és veuen)

El tauler té 16 caselles; 6 paranys i 10 desafiaments físics cooperatius. Les caselles estan ordenades  per números de  l’1 al 4 en horitzontal i per les lletres “A, B, C, D” en vertical. Dependrà del nombre de participants, que es facin més caselles.

 

Gràfic del tauler

SORTIDA

1 2 3 4
Parany Desafiament Desafiament Parany A
Desafiament Desafiament Parany Desafiament B
Desafiament Parany Desafiament Desafiament C
Parany Desafiament Desafiament Parany D

 

Regles del joc

  • La sortida es realitza on estan situats els números. Les persones poden escollir des de quin número volen començar.
  • El grup té tantes vides com jugadores té. Si es cau en un parany, es perd una vida.
  • Les participants s’han de posar d’acord qui és la persona que decideix a quina casella entra el grup al tauler. Cada vegada que una persona ho decideix, no ho tornarà a dir fins que totes les participants ho hagin dit una vegada.
  • Només es poden moure de casella en casella. Per tant, es desplacen de quadre a quadre contigu, quan s’arriba a un nou quadre, s´haurà de comprovar en el full si hi ha parany o desafiament.
  • Si el grup cau en un desafiament físic cooperatiu, tot el grup haurà de superar-ho. Si ho fa, suma 1. Si no, s´haurà de tornar a començar, però, malauradament, s´haurà de canviar l’ordre dels paranys sense les vides que s’han perdut.
  • Si s´ha caigut als sis paranys, el joc ha guanyat a l’equip. Si es vol intentar superar el repte un altre cop, s’haurà de començar amb 10 reptes nous.
  • Si se surt del tauler per la part oposada per a on s’ha entrat i no s’ha caigut en els sis paranys s’ha guanyat la partida. Quants punts podreu aconseguir?

A continuació presentem en un format de conte  l’experiència d’un grup de 4 persones que van superar el repte

Conte:

Berta, Mariona, Míriam i Eneko són un grup d’amigues que han anat a fer una sortida a la muntanya. Al camí de tornada, es fa tard i decideixen per anar més ràpid agafar una drecera. Així doncs es troben en un lloc que no coneixen, una vall fosca i densa, coberta d’arbres que no deixa passar la llum, i amb troncs i arrels ben recargolades, que quasi no deixen passar a Berta amb la seva cadira de rodes, i les branques, que colpegen la cara de l’Eneko, que no les pot veure amb el seu bastó.

– No fa bona pinta això – afirma Berta.

– Fa por – signa la Mariona

– Millor tornem al camí – xiuxiueja l’Eneko

– No podem, estem atrapades! – exclama Míriam.

Efectivament, el bosc rodeja el grup d’excursionistes i no es veu la sortida. Avancen una mica més, temptativament. – Mireu! – exclama i fa un gest.

Aviat s’apropen darrera Mariona i Eneko amb Míriam (que li indica on estan les branques per esquivar-les).

Hi ha una pedra gravada: “Heu arribat a la vall tenebrosa. Aquesta vall està encantada, i atrapa les ànimes que les que intenten creuar. Només aquelles que coneguin el camí de les fades podran creuar-la fins l’arbre mil·lenari i desfer l’encanteri”

– Però no sabem quin és el camí de les fades. Tots els camins semblen iguals! – diu la Mariona

– Tampoc ens podem quedar aquí, morirem de set i gana… i no sabem si hi haurà bèsties nocturnes! – diu l’Eneko.

– Mireu! – diu la Berta – cal que arribem tots a l’arbre mil·lenari.

Si compartim els esforços serem més fortes i eficients. La creativitat compartida serà suficient per desfer l’encanteri i salvar-nos totes!

– Això! – diu l’Eneko – Llavors es qüestió que siguem intel·ligents i ens coordinem. Si algú cau atrapada, sabem que s’ha sortit del camí de les fades, i la següent persona pot evitar caure en el proper parany i tenir més possibilitats de trobar el camí correcte.

– Val! Vaig primera – exclama la Míriam, mostrant la seva valentia – estiguem totes atentes, i en contacte tota la estona. Ens en sortirem!

I així, utilitzant l’enginy i treball en equip, finalment la Mariona, l’última que encara no havia caigut en cap parany va arribar a l’arbre mil·lenari gràcies al camí que ja havien traçat les seves companyes. Va desfer l’encanteri i va alliberar a les seves companyes. Es van retrobar i van poder tornar feliçment a casa.

Aquests són 10 exemples de desafiaments físics que us proposem per utilitzar en aquest joc i que els podeu distribuir en el tauler. Recordeu, però, que no podeu saber com es realitzen i a on estan situats. Hi ha diferents plantilles on es canvien la situació dels paranys i els desafiaments per utilitzar-los cada cop que jugueu i que no es repeteixin.

  1. La corda enverinada

Material: Corda de 2 o 3 metres de llarg

Normes

  • Cadascú de vosaltres ha de passar per sota de la corda de tres maneres diferents
  • La corda no es pot tocar ni amb les mans, ni amb els braços ni amb la boca (si algú ho fa tots haureu de tornar a començar)

Recomanacions per a la inclusió. Aquest repte està basat en un disseny universal, per tant no requereix cap variant específica.

  1. Creuar el riu

Material: Dues màrfegues

Descripció 

Heu de passar d’un costat a l’altre del riu

Normes:

  • Cap jugador pot trepitjar el terra. Tothom ha d’estar en tot moment a sobre les màrfegues
  • Només podeu trepitjar les màrfegues. Si algú de vosaltres toca el terra s’haurà de començar de nou

             Recomanacions per a la inclusió

S’haurà de contemplar el tipus de màrfega que s’utilitza perquè l’usuari de cadira pugui          accedir-hi per facilitar el desplaçament.

  1. La teranyina

Material: Gomes elàstiques, pals per subjectar les gomes. Situar-les  gomes creant el mateix numero d’espais com de jugadors a diferents i les mides perquè càpiga una persona a través d’ell

Normes

  • Cada un de vosaltres haurà de passar per un forat diferent
  • Un cop haguem creuat a l’altra banda no podrem tornar al lloc d’inici
  • Si algú toca la teranyina haureu de començar de nou

4.Transportar el diamant

Material

Tres pilotes grans, un cèrcol i cinc cordes

Descripció

Heu de transportar tres diamants (pilotes) d’un costat a l’altre de la pista/gimnàs

              Normes

  • El diamant no es pot tocar amb les mans
  • Només podeu tocar les cordes (ni el cèrcol ni el diamant)
  • Tots heu de tocar una de les cordes durant el trajecte
  • Cap jugador pot agafar més d’una corda

      Recomanacions per a la inclusió

Si l’alumne no té capacitat de prensió haurà de tindre contacte amb la corda, però no caldrà que la porti agafada.

5. Els 7 punts

          Material

Xarxa i pals de bàdminton. Volants, pilota platja o globus

         Descripció

Haureu de colpejar el volant 7 vegades abans que caigui al terra

         Normes

  • Tots els jugadors haureu de colpejar com a mínim un cop el volant.
  • Quan un jugador colpeja el volant ha de canviar de camp

Recomanacions per a la inclusió

Si l’alumne no té capacitat de prensió es pot colpejar amb la mateixa mà o buscar un suport de subjecció per la presa de la raqueta (embenat…)

6. Els tres monuments

Material

Tres imatges de monuments emblemàtics de Catalunya

            Descripció

Construir la silueta dels tres monuments indicats en el dibuix amb els vostres cossos

            Normes

  • Tots haureu de mantenir contacte físic un cop construïda la figura
  • En cada construcció haureu de mantenir l’equilibri durant 15 segons i cantar la tornada de tres cançons diferents (una per cada construcció). Si no ho feu així haureu de tornar-la a fer

Recomanacions per a la inclusió

La cadira de rodes ha d’estar sempre frenada a l’hora de fer la construcció

7. El llac contaminat

Material: Cons, totxos, bitlles..

Descripció

Haureu de treure tot el material que es troba dins d’un espai delimitat (cercle de 5m de diàmetre)

Normes

  • No podeu entrar dins de la zona delimitada
  • El material només es podrà treure colpejant-lo amb les pilotes
  • El jugador que agafa la pilota no pot llençar-la (se l’ha de passar a un company)
  • Cadascú de vosaltres tindrà dos llançaments. Però un cop hagueu llençat no es pot tornar a fer fins que hagin llençat  tots els seus companys

 

Recomanacions per a la inclusió

Si l’alumne amb discapacitat no té suficient força o mobilitat, es considerarà objecte extret aquell que sigui tocat. Es pot emprar també una canaleta per realitzar els llançaments de les pilotes.

8. Mantenir l’equilibri

Material

Una cordal llarga o guix

Descripció

Haureu d’aguantar l’equilibri dins de la zona delimitada per la corda durant 15 segons. Heu de fer-ho amb 10 punts de recolzament

Normes

Cada peu val 3 punts i cada mà en val 1

Si alguna part del cos toca fora de la zona delimitada haureu de tornar a començar

No es pot tocar el terra amb cap altre part del cos (només ho podeu fer amb les mans i amb els peus)

Recomanacions per a la inclusió

Els recolzament es considerà els peus, les mans, les rodes d’una cadira, les crosses, caminadors…Per tant si hi ha algun alumne usuari de cadira de rodes comptarà 4 punts, un per roda. En aquest cas, si cal  es pot modificar el número de punts per assolir del repte.

9. A sobre de les pilotes

Material:

6 pilotes de bàsquet, una raqueta i una pilota de tennis

Descripció

Haureu de mantenir l’equilibri a sobre de les pilotes durant 15 segons, mentre doneu tocs a la pilota de tennis

Normes

Només es pot tocar el terra amb dos punts de recolzament. Si en algun moment hi ha més punts a terra haureu de tornar a començar

Tot el grup haurà d’estar en contacte durant els 15 segons que dura la posició en equilibri

Recomanacions per a la inclusió

Es poden augmentar el número de punts de recolzament a terra en funció del material de suport usat per l’alumne amb discapacitat (cadira de rodes, crossa…)

10. Tots o ningú

Material: Una cistella i una pilota

Descripció

Heu d’anotar més de 24 punts en 3 minuts de joc

Normes

Ficar cistella són 3 punts, tocar cèrcol 2 i tauler 1 punt

Tothom ha d’haver puntuat abans que acabi el temps

Cada vegada que es puntua, la pilota ha d’anar fins al centre de la pista

Abans de fer un llançament tots haureu de tocar la pilota

Recomanacions per a la inclusió

Tant el temps, com la puntuació mínima poden ser ajustables en funció de les capacitats del grup classe

Es pot col·locar un cèrcol, paperera… si l’alumne no arriba a cistella.

NOTA: Idea inspirada en: Buscamines (joc d’ordinador), camp de mines (joc educatiu), Oca (joc de tauler) i desafiaments físics cooperatius de Dofins d

Recomanacions per a la inclusió

S’utilitza la metodologia cooperativa com part inherent a la inclusió.

Material

Un espai on es pugui dibuixar una quadrícula (amb guix, cinta adhesiva, pedres o marcada al terra). Un paper o cartolina i llapis per dibuixar el tauler amb els paranys. Paper o cartolina per cobrir les caselles. 10 Desafiaments físics explicats en un full


Altres activitats

PUJAR