Activitat recomenada

Joc motriu

Per: Institut Guttmann

Etiquetes


Descripciò

S’organitzen 4 grups de 6 participants i trien cadascun d’ells un ball; Popping, Locking, Hip-hop o Breaking.

Cada membre del grup practica individualment fins a dominar un moviment o figura. Amb els 6 elements totals, el grup compon una petita coreografia conjunta. Després, es faran grups amb un o dos representants de cadascuna de les formacions. Cada representant es responsabilitzarà que els companys del nou grup aprenguin la seva coreografia.

Els quatre balls són els següents:

Popping. Basat en una tècnica de contracció i relaxació ràpida dels músculs per a provocar una estirada (“Jerk”) en el cos del ballarí referit com a “Pop” o “Hit”. Els Pops es realitzen en seqüència amb el ritme d’una cançó conjuntament amb altres moviments i actituds. Michael Jackson va ajudar a popularitzar els estils relacionats al Popping com l’estil “Robot” i altres passos tal com el “Moonwalk”.

Locking és un ball desenfadat que es caracteritza per diferents moviments ràpids de mans i braços combinats amb moviments més relaxats de cames i malucs. Un “Locker” pot somriure mentre està actuant per a accentuar la naturalesa còmica de la dansa i altres vegades pot mantenir el seu rostre seriós per a posar l’èmfasi en la tècnica. Sol estar més lligat a la performance amb major interacció amb el públic (somrient i “xocant els cinc”). Inclou moviments acrobàtics i de destresa física com aterrades amb els genolls al sòl, amb els genolls mirant cap a dins (Knee Drop) o amb obertura de cames total.

Hype: neix d’un gènere musical que uneix la música soul i l’Hip-hop amb les bases rítmiques del rap. En aquest tipus de ball es barregen passos del jazz, el break dance, els ritmes afro o la dansa contemporània. Els moviments, molt coreografiats i intensos, són tallants i expressius, i s’empren sobretot els braços i el tronc.

Breakdance: Originari del Bronx de Nova York, en els anys 70. Combina moviments aeròbics i rítmics amb acrobàcies, funk i ballis aborígens. Conegut també com breaking o b-boying, inclou part dels moviments de l’hip-hop.

Recomanacions per a la inclusió

És necessari que es realitzi una assemblea al principi i en finalitzar la sessió entre tota la classe per a sensibilitzar al grup de les capacitats de tots els companys i que les propostes siguin consensuades perquè els moviments puguis ser realitzats per tots els alumnes.

  • Els alumnes que utilitzen crosses o caminador poden recórrer a un suport per la part posterior del seu cos, ja sigui recolzat en la paret o ben assegut en una cadira. Una altra possibilitat seria realitzar una part del ball en el sòl assegut o estirat. En aquest cas, deixaríem alguna cadira per a poder baixar i pujar durant el  ball.

 

  • Emprar un codi de possibles moviments per aquells alumnes que no puguin fer algunes de les accions. Exemple: 3 picades de mans  representen saltar. Si s’utilitza aquesta tàctica o estratègia hauria de fer-se amb moviments que siguin el més similars als que fan la resta. O bé quan una de les accions del ball sigui fer un gir de 360°, aixecar els braços en forma d’ones. O realitzar accions amb les extremitats inferiors en comptes d’extremitats inferiors o viceversa. També s’aconsella en cas de problemes d’equilibri, quan no s’utilitzen ajudes tècniques, fer l’activitat amb el suport d’un company, ja sigui agafant-lo de la mà o recolzant-se en un altre participant.

 

  • Quan es realitzen formacions en els grups de ball en fila, s’ha de procurar no deixar l’últim a l’alumne si aquest és usuari de cadira passiva, ja que necessitarà algú que ho propulsi per a moure’s per l’espai. Una possibilitat de l’activitat del grup seria una formació en cercle en comptes d’una fila. Però, sobretot, tenint en compte que els participants no han de donar l’esquena excessiu temps al públic durant la representació.

 

  • Cercles dinàmics són un bon recurs per a la participació. També es pot comptar amb el suport, en un moment puntual, de la mestra, perquè desplaci l’alumne amb mobilitat reduïda, però intentant que aquest rol passi desapercebut, ja que els alumnes  són els únics protagonistes de l’actuació.

 

  • Si el ball requereix pujar un damunt de l’altre, si es fes en la cadira de rodes, aquesta pot ser el punt de suport dels companys. Se’ls explicarà als alumnes que la cadira ha d’estar frenada i que els companys no pugin a zones que es poden trencar o existeixi un risc de caiguda com poden ser els pedals o laterals.

Material

Cançons ballables amb lletres que haurien de girar entorn de valors positius.


Altres activitats

PUJAR